Hae
Ready Steady Flow

Meidän perheen univinkit

Koska blogini nimi on edelleen ”Hei meillä valvotaan”, koen tehtäväkseni välillä kirjoitella myös unijuttuja 🙂 Vaikka voisin nyt kirjoitella enemmänkin siitä, miten meillä edelleen valvotaan välillä öisin, en kirjoittele, sillä valvominen on normaalia tasoa. On pissatuksia, kauhukohtauksia, janoja, hiipimisiä perhepetiin, heräämisiä kylkiluiden väliin iskeytyviin potkuihin tai varpaiden makuun suussa, on allergista johtuvaa valvottavaa kutinaa, on mahakipuja ja muitakin vaivoja, jotka valvottavat meidän perhettä. Mutta ei meillä enää itketä tuntikaupalla suoraa tuskahuutoa, ei onneksi! Siksi kirjoitankin nyt sitä, mitkä asiat meidän perhe on kokenut tärkeiksi vaikuttajiksi hyvään uneen. Vinkit ovat satunnaisessa järjestyksessä.
Suurinpiirtein samassa järjestyksessä toistuvat iltarutiinit. Pesut, pissat, juomiset, iltavitamiinit/lääkkeet, iltasadut.
Halit, pusut ja läheisyys. Jokainen perheenjäsen saa haleja, pusuja ja läheisyyttä ennen nukkumaanmenoa. Kaikki niitä tarvitsevat, ja Minimullistajan vieressä olemme edelleen siihen asti, kunnes hän nukahtaa. Pojat nukkuvat edelleen samassa huoneessa, jolloin he saavat turvaa toisistaan myös öisin. Vaikka muutimme isompaan taloon, ja poikienkin oli mahdollista saada omat nukkumishuoneet, eivät he niitä halunneetkaan. Ja vaikka Mininullistaja täyttääkin kolme vuotta, emme koe ongelmaksi hänen vieressään loikoilemista nukuttamistilanteessa. Usein mieheni tulee kotiin töistä juuri ennen sänkyyn menoa, jolloin isin läheisyys on erityisen tärkeä juttu Minimullistajalle. Pikkusankari toivoo usein jalkahierontaa ennen nukahtamista. Se silmin nähden rentouttaa häntä (ja kenties auttaa kasvukipuihin?).
Netti pois päältä. Laitamme netin joka ilta pois päältä yön ajaksi (eli virta pois nettilaitteesta ja kännykkä lentokonetilaan), koska
elektromagneettinen säteily voi mm. haitata melatoniinin tuotantoa ja
sekoittaa sirkadiaanista rytmiä. Se voi aiheuttaa lukuisia terveydelle
haitallisia asioita, kuten allergioiden pahenemista, sydämen tykytyksiä,
väsymystä herätessä, lihaskipua ja -heikkoutta sekä yleisesti
immuniteetin heikentymistä. Pyrimme myös sijoittamaan sängyn sellaiselle
paikalle makuuhuoneessa, että seinän toisella puolella ei olisi
sähkökeskusta tai muita mahdollisesti säteileviä laitteita. Emme pidä
metallisia valaisimia yöpöydillä tai lähellä vuodetta. Emmekä pidä
kännykän laturia tai muita piuhoja seinässä kiinni makuuhuoneessa,
varsinkaan jos piuhan toinen pää ei ole kiinni itse laitteessa.
Hiilaripitoinen ateria ennen nukkumaan menoa. Varsinkin minä olen huomannut, että tuorepuuro tai muu vastaava on kiva iltapalalla. Iltaramasemisen houkutteluun auttavat myös kamomillatee tai reishitee. Kannattaa suosia helposti sulavaa iltapalaa, ettei ruoansulatuskanavan
tarvitse työskennellä yöllä tolkuttomasti, kun sen pitäisi levätä.
Murheiden ja kiitollisuuksien jakaminen toisen kanssa. Minulla ainakin henkilökohtaisesti jää ajatukset surraamaan päähän tosi kovaa vauhtia, jos en saa purkaa niitä mieheni kanssa. Kerromme toisillemme päivän murheet, ja sen jälkeen pyrimme nimeämään molemmat ainakin kolme kiitollisuutta päivästämme. Tätä tapaa olemme noudattaneet jo monta monta vuotta. Tavasta on tullut tärkeä, ja viimeistään tässä vaiheessa päivää saamme tietää toistemme tärkeitä juttuja päivän ajalta, jos tätä ennen emme ole saaneet mahdollisuutta jutella rauhassa. 
Viileä makuuhuone. Makuuhuone kannattaa olla viileä, mielellään alle 20 astetta.
Tutkimusten mukaan viileä ilma makuuhuoneessa parantaa unenlaatua. Kehon
lämpötila laskee yöllä, mutta jos makuuhuone on liian kuuma (tai
vaihtoehtoisesti jäätävän kylmä), voi se aiheuttaa levottumuutta ja heräilyä yöllä.
Pimeä makuuhuone. Ehkä yksi tärkeimmistä asioista unenlaadun varmistamisessa on
makuuhuoneen täydellinen pimeys. Jo pienikin valo (esim. vilkkuva
palovaroitin) voi häiritä melatoniinin ja serotoniinin tuotantoa. Meillä
on pimennysverhot käytössä, mutta silmälapuillakin pääsee jo alkuun (ne kulkevat matkoilla hyvin mukana!).
Lisäksi pyrimme käyttämään iltaisin mahdollisimman vähän ruutuja (tv,
puhelin, tabletti, läppäri ym.), koska niiden valo on sinistä, joka on
valoista kaikista eniten unentuloa ja -laatua häiritsevää. Jos (ja kun) kuitenkin käytämme ruutuja, himmennämme näytön kirkkauden
minimiin ja käytämme värifiltteriä, joka muuttaa näytön värin
punaisemmaksi. On myös olemassa oransseja silmälaseja, jotka blokkaavat
sinistä valoa.
Magnesium. Jokaisen aikuisen (ja miksi ei myös
lapsen/nuoren) kannattaa nappasta illalla magnesiumia suuhunsa, sillä
magnesiumilla on kehoa rentouttava vaikutus. Lisäksi se on yksi
tärkeimmistä ravintolisistä, koska harva (jos kukaan) saa sitä
riittävästi pelkästä ravinnosta. Magnesiumin puute voi olla yksi
taustatekijä unettomuudelle. (Kaliumin puute puolestaan voi heikentään
unenlaatua ja d-vitamiinin puute taas voi aiheuttaa väsymystä päivisin.)
Magnesiumia on monia eri laatuja. Me suosimme sitraattia ja
glysinaattia. Kolmas hyvä vaihtoehto on magnesium treonaatti.
Oikeanlaiset patjat ja tyynyt. Ihan oikeasti yksi tärkeimmistä asioista, joita ihmiset eivät yleisesti
ottaen tajua hyvän unen tavoittelussa on se, että heillä olisi juuri
heille sopivat patjat ja tyynyt. Jokainen meistä on yksilö, omine
vartalonmuotoineen ja myös nukkumistottumuksineen. Monesti pariskunnan
osapuolet voivat olla vartalonmuodoiltaan ja ominaisuuksiltaan hyvin
kaukana toisistaan, mutta he nukkuvat silti samanlaisilla patjoilla ja
tyynyillä. Jos pariskunnan toisen osapuolen kanssa ei käytä samankokoisia vaatteita ja aja autoa
samoilla penkin säädöillä, on hyvin todennäköistä, että tarvitsee
rakenteeltaan erilaiset patjat ja tyynyt. Ja lisäksi: kumman tehtävä on joustaa:
patjan vai nukkujan? Kannattaa varmistua ainakin, että tyyny on korkeussäädettävä
ja pestävä. Patjan tulisi mahdollistaa ergonominen nukkuma-asento ilman,
että vartalon lihasten tarvitsee tehdä kompensoivaa työtä. Jos aamulla herää lihakset jumissa, voi vika olla edellä mainitussa. Vuoteen puhtaana pitäminen on myös tärkeää! Se tarkoittaa sitä, että tyyny pestään ainakin kerran
kolmessa kuukaudessa, petauspatjan päällinen pari kertaa vuodessa,
peitto 2-3 kertaa vuodessa ja makuuhuoneen lattia sekä sänky imuroidaan säännöllisesti.

9 kommenttia

  1. Anne kirjoitti:

    Kattava postaus ja hyviä pointteja! Tuo tapa murheiden ja kiitollisuuksien jakamisesta kuulostaa hyvältä ♡

    • Emmi kirjoitti:

      Jep, sen tavan soisin leviävän jokaikiseen muuhunkin talouteen, niin tarpeellinen se on 🙂

  2. Anonyymi kirjoitti:

    Hyvä kirjoitus kaikkiaan. Itselle tulee hyvin uni silmään kun napräilee kännykkää ja lukee vikat jutut. Ei vaikuta oman unen tuloon. Olen ehkä poikkeus. Onkohan siis moottorisoidut sängyt jotenkin haitalliset. Niissä töpseli seinässä kokoyön. Tuli vain mieleen noista sähkölaitteiden haitoista.

    • RJ kirjoitti:

      Ei se sininen valo illalla välttämättä vaikuta kaikkiin samanlailla. Mutta mieti vaikkapa kolmea viimeistä yötä, että miten olet oikeasti nukkunut? Oletko ollut aamulla virkeä? Oletko heräillyt yöllä ja onko ollut vaikeaa saada unen päästä kiinni uudestaan? Koska jos nukkuu "aina" huonosti, niin siitä tulee itselle normaalia. "Ihan hyvin…" on suomalaisen perusvastaus. Kokeile vaikka olla viikko tai kaksi niin, ettet viimeiseen kahteen tuntiin, ennen kuin olisi järkevä nukkumisaika, käytä mitään ruutuja, mitä blogissa mainittiin ja katso miten se vaikuttaa uneesi vai vaikuttaako millään tavalla.

      Moottorisänkyjä on monenlaisia. Se riippuu siitä, miten piuhat on suojattu ja moottori koteloitu sekä siitä, kuinka suurta virtaa moottori tarvitsee toimiakseen, ja että onko välissä muuntajaa ym. Näitä voi kysyä valmistajalta/myyjältä. Jos he eivät osaa vastata kysymyksiisi, niin silloin miettisin toista valmistajaa tai asiantuntevampaa liikettä (jos on hankkimassa uutta moottorisänkyä).

  3. Anonyymi kirjoitti:

    Hei kysyisin vielä blogin pitäjältä mitä mahtaa olla tuo elektromagneettinen säteily ja sen haitat? Sinulla tuntuu olevan tärkeää selvitettyä tietoa asiasta. Ihan uusi juttu meille. Kotihan on täynnä sähkölaitteita jopa sänky. Kaikki laitteethan on suojattuja nykyteknologian mukaan vai olenko ihan pihalla?

    • RJ kirjoitti:

      Elektromagneettinen säteily on sähkö- ja magneettikentän aaltoliikettä. Sähkölaitteitteista emittoituu (säteilee) ympäristöön erilaisia radio- ja mikroaaltoja.

      Haitoista luki blogissa mielestäni aika kattavasti. Olisitko kaivannat lisätietoa haitoista vai mitä tarkoitit kysymykselläsi?

      Toki laitteita suojataan nykyisin, mutta se ei silti poista läheskään kaikkea säteilyä. Oman kodin säteilyn määrän voi mitata. Laitteet tätä varten maksavat 200-500€. Tai sitten on olemassa myös yrityksiä, jotka tekevät mittauksia.

      Yksi niksi, millä voi suojautua elektromagneettiseltä säteilyltä on maadoittuminen (earthing). Jos keho ei ole maadoitettu, se kerää itseensä vääränlaista varausta sähkömagneettisistä kentistä ja staattisesta sähköstä. Maadoittumalla voi poistaa nämä varaukset. Maadoitus on yksinkertaisimmillaan paljain jaloin kävelemistä nurmikolla. Maan pinnasta keho imee itseensä negatiivista varausta, joka tasapainottaa kehoa monellakin tavalla yllä mainitun lisäksi. Toki koko ajan ei vaan voi olla ulkona ilman kenkiä, siksi on kehitelty monenlaisia tuotteita, jotta pystyy maadoittumaan vaikkapa töissä tietokoneen äärellä tai yöllä vuoteessa. Google kertoo tästä varmasti lisää, jos aihe kiinostaa 🙂

    • Emmi kirjoitti:

      Moi Anonyymi,
      Pyysit vastausta blogin pitäjältä, mutta meidän perheessä mies tietää näistä asioista enemmän, joten siksi hän vastasi sinulle 🙂

  4. Anonyymi kirjoitti:

    Ihanaa kiitos Teille molemmille hieno kattavasta vastauksesta. Vau paljon tärkeää asiaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *