Hae
Ready Steady Flow
Kaupallinen yhteistyö

Ideoita aamun juomisiin perushanaveden tilalle: näin otat huomioon niin terveyden kuin maunkin

Kaupallinen yhteistyö: Foodin

Pelkän veden juominen pidemmän päälle on aika tylsää. Onneksi vesilasillista voi tuunata lähes loputtomasti, jotta makuun ei kyllästy ja toisaalta, jotta siitä samasta lasillisesta saa myös enemmän ravinteita samalla huikalla. Esittelen teille seuraavaksi itselläni käytössä olevia aamuveteni tuunausreseptejä.

Suola ja sitruuna

Tämä on kaiken perusta. Litraan vettä ½ tl puhdistamatonta suolaa, kuten himalajan vuorisuolaa tai guerande-merisuolaa ja ½ – 1 kokonaisen (luomu)sitruunan mehu.

Itse pidän aamulla siitä, että vesi on vähintään huoneenlämpöistä, jopa kehonlämpöistä. Voit valmistaa tämän veden niin, että kiehautat kevyesti ½ litraa vettä. Sekoita suola kuumaan veteen, niin se liukenee paremmin. Lisää sen jälkeen kylmää vettä sen verran, että veden lämpötila on sinun suuhun sopiva. Purista lopuksi sitruunanmehu joukkoon.

aamuvesi

Tällä kombolla tuet ruuansulatustasi, lisämunuaisiasi ja aamulla tapahtuvaa detoksifikaatiota. Sitruunan happamuus lisää hydrokloridin eritystä vatsassa, mikä parantaa ruokien pilkkoutumista. Lisämunuaiset tarvitsevat suolaa toimiakseen. Sitruunan c-vitamiini tukee maksan puhdistusurakkaa.

Aminohapot ja proteiinit

Ensimmäiset 30g proteiinia, jotka pistät suuhusi, menevät maksan tueksi detoksiin. Maksa muuttaa ensin rasvaliukoiset myrkyt, sitruuna-suolavedestä saatujen vitamiinien ja mineraalien tuella, vesiliukoisiksi. Sen jälkeen vesiliukoiset jätökset sitoutuvat aminohappoihin, joiden avulla ne kulkeutuvat virtsan, hien tai ulosteen mukana pois elimistöstä.

Voit helposti lisätä aamuveteesi 10-20g välttämättömiä aminohappoja (EAA), haaraketjuisia aminohappoja (BCAA) tai vaikka pelkästään glutamiinia. Toinen hyvä proteiinivalmiste, mitä itse käytän aamuisin, on kollageenipeptidit. Mutta voit toki hörppäistä naamariin ihan perusheraprotskudrinksunkin. Näin tarjoat kehollesi hyvin imeytyvässä muodossa aminohapot ennen kuin syöt ensimmäisen kiinteän ruuan.

Opti-msm

Metyylisulfonyylimetaani on rikkiyhdiste, jolla voidaan tukea kehon monia toimintoja. Se voi vähentää nivelkipuja, kehon tulehdustilaa, allergiaoireita sekä nopeuttaa palautumista urheilusuorituksesta, parantaa immuniteettiä ja parantaa ihon kuntoa.

aamuvesi

C-vitamiini edistää msm:än imeytymistä, siksi se on hyvä nauttia sitruunamehun kanssa. Sitruuna myös kivasti peittää rikin makua. Aloita 1 teelusikallisella päivässä. Voit tarvittaessa nostaa annoksen 3 teelusikalliseen, mikä on turvallisen päiväannoksen yläraja.

Levät, supervihreät ja vihersmoothie

Paljon klorofylliä eli lehtivihreää sisältävillä kasveilla on keholle monia hyödyllisiä ravinteita nimenomaan aamua varten. Saat niistä sekä proteiinia, että vitamiineja ja mineraaleja, jotka tukevat maksan puhdistustoimintoja.

Voit pyöräyttää blenderissä helposti ravitsevan vihersmoothien lisäämällä sinne jotain (tai kaikkia) näistä: spirulina, chlorella, kurkku, varsiselleri, lehtikaali, pinaatti, nokkonen, vehnänoras, ohranoras tai parsakaalinversot. Lusikallinen hunajaa, yksi päärynä ja nesteeksi vaikka jäähdytetty vihreä tee, kookosvesi tai chiahyytelö sekä lusikallinen kookos– tai mct-öljyä, niin smoothien ainekset ovat siinä. Kokeile eri vihreitä vaihdellen niitä säännöllisesti.

Ja jos vihreät eivät sinun suuhusi uppoa, niin voit ottaa ne kätevästi myös puristettuina kapseleina. Toimii hyvin etenkin lapsille 🙂

// Ramon

LUE MYÖS:

VIIKON BLOGIN VINKIT KOKONAISVALTAISEEN HYVINVOINTIIN 2/7

VIIKON BLOGIN VINKIT KOKONAISVALTAISEEN HYVINVOINTIIN 4/7

KERMAINEN VIHERSMOOTHIE VIHREÄN TEEN TWISTILLÄ

Insuliini, kortisoli ja estrogeeni – miten ne vaikuttavat painonhallintaan?

Oletko ajatellut, että olisi kiva tiputtaa viisi tai kymmenen kiloa painoa? Onko tavoitteenasi kaventaa vyötäröltä tai lanteilta senttejä pois? Paljastan sinulle seikkoja painonhallinnasta ja kehonkoostumuksesta, joita et ehkä ole aikaisemmin tiennyt. Keskityn seuraavassa tekstissä hormonien rooliin kehonkoostumuksessa.

Oletko liian painava vai liian lihava?

Ai mitäkö tarkoitan otsikolla? Anna minun selventää. Monet omasta mielestään isokokoiset haluavat useimmiten tiputtaa painoa ensisijaisesti. Tai näin he ainakin sanoittavat tavoitteensa.

Mieti hetken, että haluatko oikeasti tiputtaa PAINOA? Oletko tyytyväinen, kun vaakalukema on haluamasi suuruinen? Uskallan väittää, että kuulut 80%:iin ihmisistä, jotka haluavat itse asiassa olla hoikempia, kiinteämpiä, ehkä jopa lihaksikkaampia, eikä ensisijaisesti kevyempiä. Lopetetaan siis suosiolla painolukemista puhuminen ja keskitytään jatkossa kehonkoostumukseen.

Älä päästä itseäsi liian paksuksi

Ensin täytyy ymmärtää muutama perusperiaate rasvan varastoitumisesta ja rasva-aineenvaihdunnasta. Sinulla on tällä hetkellä tietty määrä rasvasoluja, joihin kehosi varastoi ylimääräistä energiaa. Kun ylimääräistä energiaa tulvii jatkuvalla syötöllä elimistöön, syntyy näitä rasvasoluja lisää, jotta kehollasi on enemmän varastoja, jonne dumpata tavaraa. Mitä lihavammaksi tulet, sitä enemmän rasvasoluja elimistöösi syntyy ja sitä herkemmin kehosi varastoi jatkossa energiaa näihin soluihin. Ja vaikka laihtuisit, et kuitenkaan vähennä rasvasolujen lukumäärää, vaan ainoastaan niiden sisältöä.

Mihin kohtaan kehoasi rasva varastoituu eniten?

Rasva varastoituu useimmiten suhteellisen tasaisesti joka puolelle kehoa, mutta jos huomaat jonkun ongelmakohdan kehossasi, josta läski pursuaa selkeästi eniten, voi siihen löytyä selitys hormonien epätasapainosta. Käsittelen seuraavaksi rasvaa varastoivat hormonit insuliinin, estrogeenin ja kortisolin.

Insuliini

Insuliini on ensisijaisesti kehon varastointihormoni. Kun syömme hiilihydraatteja, erittyy haimasta insuliinia, joka avaa hiilareille portit pois verenkierrosta muihin kudoksiin. Mitä isompi hiilariannos on ja mitä isompi glykeeminen indeksi sillä on, sitä enemmän insuliinia erittyy. Jos verenkierrossa on jatkuvasti valtavia määriä insuliinia epätoivoisesti kuljettamassa suuria hiilarikuormia pois sieltä, alkavat insuliinireseptorit kyllästymään avaamaan tuota porttia. Tätä ilmiöitä kutsutaan insuliiniresistenssiksi, toiselta nimeltä se on myös tyypin 2 diabetes.

Kun kudosten hiilihydraattivarastot ovat täynnä, varastoi insuliini ylimääräisen energian rasvakudoksiin. Ja tämä prosessi tapahtuu todella tehokkaasti, jos insuliinitasapaino järkkyy pitkittyneesti.

Paasto voi tehdä insuliiniherkkyydellesi hyvää!

Näitä rasvavarastoja ei käytetä energian lähteenä ennen kuin insuliinin eritys lakkaa kokonaan eikä vatsassasi ole ruokaa käsiteltävänä. Eli toisin sanoen, ensimmäinen askel laihduttamisessa on insuliinin hallinta. Teet itsestäsi jälleen insuliinisensitiivisen liikunnalla, paastoamisella ja vähähiilihydraattisella ruokavaliolla.

Kortisoli

Kortisoli on stressihormoni, jota erittyy lisämunuaisista, kun kohtaamme stressaavan tilanteen. Sen ensisijainen tehtävä on vapauttaa keholle energiaa, glukoosia, selvitä stressaavasta tilanteesta. Jos olemme toistuvasti stressin alaisena, erittyy verenkiertoon jatkuvasti sokeria, joka taas lisää insuliinin eritystä.

Liiallinen kortisoli saa kehon varastoimaan rasvaa, jotta elimistö selviää pitkittyneestä stressitilanteesta. Tuo ylimääräinen rasva kertyy yleensä vatsan alueelle. Kohonneet kortisolitasot verenkierrossa saavat ihmiset myös valitsemaan herkemmin ruokia, jotka sisältävät paljon hiilareita ja rasvaa.

Paljon rasvaa ja hiilaria yhdessä – monelle herkku, mutta suuressa määrin syötynä myös monen keholle vitsaus.

Kortisoli on hormoneista jyräävin, sillä se on eloonjäämisen kannalta olennaisin. Kun kortisolitasot ovat vinksallaan, on sillä negatiivinen vaikutus jokaiseen muuhunkin elimistön erittämään hormoniin. Voit tasapainottaa kortisolitasoja meditoimalla, hengitysharjoituksilla, syömällä hiilihydraatit päivän viimeisellä aterialla ennen nukkumaan menoa ja läheisyydellä. Läheisyys, fyysinen kosketus, saa elimistön erittämään oksitosiinia. Se on ainoa hormoni, joka taltuttaa kortisolin.

Estrogeeni

Estrogeeni on hormoni, joka on vastuussa naissukupuolen tunnusmerkkien kehittymisestä. Häiriöt estrogeenitasapainossa, liiallinen tai liian vähäinen määrä, saavat kehon varastoimaan rasvaa. Jos naisella on liikaa estrogeeniä kehossa, varastoituu rasvaa ensisijaisesti lantion alueelle. Jos miehen kehossa on jostain syystä liikaa estrogeeniä, alkaa hänelle varastoitumaan lantion alueen lisäksi rasvaa myös rintakudoksiin.

Nainen tarvitsee estrogeenia voidakseen hyvin. Mutta jos nainen on liian stressaantunut, eli kortisolitasot ovat jatkuvasti koholla, laskee se estrogeenin eritystä ja siten se lisää samalla myös rasvan varastoitumista. Miehenä voit lisätä naisesi estrogeenin eritystä tekemällä asioita hänen puolestaan ja hänen vuokseen. Vähennät siten hänen työtaakkaa (stressiä) ja saat hänet kokemaan kiintymystä sinuun (estrogeenin eritys lisääntyy).

 

Kookosöljyssä on tyydyttyneitä rasvahappoja.

Estrogeeniepätasapainoon on myös monenlaisia muitakin syitä. Yksi selitys voi löytyä siitä, että et saa ruokavaliostasi riittävästi tyydyttyneitä rasvahappoja ja kolesterolia, jotka ovat sukupuolihormonien rakennuspalikoita. Mutta nykypäivän suurimpia uhkia estrogeenitasapainolle ovat niin kutsunut ksenoestrogeenit ja ftalaatit sekä monet muut kemikaalit, joille altistumme yhä enenemässä määrin. Nämä hormonihäiritsijöinä tunnetut aineet toimivat kehossa estrogeenin tavoin ja vaikuttavat kehon omaan estrogeenituotantoon vähentäen sitä, mutta samanaikaisesti aiheuttavat liikatuotannon oireita. Keho on siis aivan kaoottisessa tilassa näiden kemikaalien takia.

Löydä tasapaino

Kun pidät huolta hormonitasapainostasi, voit saavuttaa ihanteellisen kehon koostumuksen sivutuotteena ja käänteisesti sanottuna, jos et saa hormonejasi tasapainoon, et voi saavuttaa myöskään tavoitettasi unelmakropasta. Tasapaino on tässä avainsana. Riippuen kehonkoostumuksestasi, voi tasapainoon pääseminen vaatia aluksi hyvin suuriakin elämäntapamuutoksia. Mutta kun löydät tasapainon ja opit kuuntelemaan kehosi signaaleja, et tarvitse enää miettiä painonhallintaa tai laihduttamista, sillä optimaalisesti toimiva elimistö osaa itse pitää huolen sinulle sopivasta kehonkoostumuksesta.

Älä laske myöskään kaloreita, vaan tarjoa kehollesi sen sijaan monipuolisesti ravinteikasta (värikästä), mahdollisimman luonnonmukaista ruokaa. Kun elimistöllä on oikeat mikroravinteet käytössään, tuottavat solut elimistön tarvitseman energian tehokkaammin. Näin keho luontaisesti tyytyy pienempään ruokamäärään, eikä sinulle tule puutostiloista johtuvia vääränlaisia mielitekojakaan.

// Ramon

LUE MYÖS:

MIKÄ PAASTO SOPISI SINULLE PARHAITEN?

PYSYVÄ LAIHDUTTAMINEN JA ONNISTUMINEN JA PAINONHALLINNASSA ONNISTUMINEN – MISSION IMPOSSIBLE?

RAMON TÄÄLLÄ MOI!