Hae
Ready Steady Flow

#RESISTCAFFEINE

*kuvissa olevat kahvit on saatu pr-näytteenä Cafetoria Roasteryltä

Oletko sinä maistanut kofeiinitonta kahvia? Monet varmasti miettivät, että maistuukohan se jotenkin erilaiselta kuin tavallainen sumppi. Se on vähän niinkuin alkoholiton olut tai viini. Jos sinulle tarjoillaan lasillinen tai tässä tapauksessa kupillinen -tonta, et varmasti huomaa, että siitä puuttuu kofeiini.

Miksi minun pitäisi juoda kofeiinitonta kahvia?

Niin, kysymyksen voi yhtä hyvin kääntää toisin päin: miksi sinä juot kofeiinipitoista kahvia? Onko se vain tapa vai kenties jopa pakko? Monet ihmiset eivät varmasti tule ajatelleeksi asiaa sen enempää. Kahvia on tarjolla lähes joka paikassa, jokaisen aterian yhteydessä ja niiden välissäkin. Se on kirjattu jopa työehtosopimuksiin, että työntekijälle kuuluu lakisääteinen kahvitauko. Ei pelkkä tauko vaan nimenomaan kahvitauko.

Monet ihmiset ovat nykyisin hyvin terveystietoisia ja haluavat elää mahdollisimman terveesti. Alkoholin haitat ovat ihmisille hyvin tiedossa. Nikotiininkin tiedetään aiheuttavan suurta riippuvuutta. Mutta miten sitten kofeiinin haitat? Siitä ei kuule oikein puhuttavan medioissa. Onko se tabu vai eikö niitä vain tiedetä?

Mitä haittaa kofeiinista voi sitten olla?

Monet varmasti samaistuvat väitteeseen ”tarvitsen aamukahvini, jotta herään” tai työpaikoilla ”tarvitsen kupin kahvia, että jaksan taas”. Miettikääpä hetken noita skenaarioita. Joku on mennyt pieleen jossain vaiheessa matkaa, jos päivästä ei suoriudu ilman kofeiinin tukea. Olette hyvät ihmiset riippuvaisia kofeiinista!

Olen itsekin ollut samassa tilanteessa. Riippuvainen kofeiinista. Siitä pääsee onneksi eroon. Ongelma pitää vain ensin tunnistaa.

kahvi

Kofeiini toimii kehossa periaatteella ”varastan Matilta maksaakseni Mikalle”. Kun hörppäät kofeiinipitoisen juoman, tulee aivoilta käsky lisämunuaisille tuottaa adrenaliinia ja kortisolia. Tämä taistele tai pakene -reaktio on keholle pidemmän päälle hyvin kuluttava tila. Kofeiini siis toisin sanoen syö lisämunuaisten energiaa, jotta se saa aikaiseksi piristävän efektin hetkeksi. Lisämunuaisten energia on kuin kynttilän vahaosuus ja kofeiini on kynttilän liekki. Nykyisillä kuluttavilla elämäntavoilla, mitä valtaosa ihmisistä harrastavat, palaa tuo liekki hyvin tehokkaasti, mutta mistään ei välttämättä saada lisää vahaa. Monet uupuvat yhä nuorempana. Masennuksia diagnosoidaan valtavasti. Ollaan veteliä ja väsyneitä.

Toimintasuunnitelma kofeiinista irtaantumiseen

Suosittelen jokaista kokeilemaan olemaan 30 päivää ilman kofeiinia. Siinä vaiheessa useimmat pääsevät jo hyvin irti riippuvuudestaan. Ensimmäiset kolme päivää ovat vaikeimmat. Varaudu pääkipuun, johon on turha ottaa särkylääkettä.

Koska kofeiinipitoisen kahvin juonti on pitkälti myös tapa, on sitä vaikea lopettaa, jos tapaa ei korvaa millään. Harvalla on niin paljon itsekuria. Siksi kannattaa hankkia laadukasta kofeiinitonta kahvia, jotta voi keittää itselleen sen kupposen kun sitä tarvitsee.

kahvi

30 päivän jälkeen voit sitten kuulostella kehoasi ja pohtia, että haluatko jatkaa kofeiinittomalla linjalla vai otatko kenties tavallisen kahvin takaisin kuvioihin. Jos päädyt jälkimmäiseen, pyri noudattamaan seuraavia ohjeita:

1. Älä herää aamulla kofeiinin avulla

2. Käytä kofeiinin piristävää vaikutusta harkituissa tilanteissa, kuten ennen tiukkaa treeniä tai keskittymistä vaativaa palaveria

3. Pyri ajoittamaan kofeiinipitoisen kahvin juonti sosiaalisiin tilanteisiin

Muista panostaa laatuun kofeiinittomissa kahveissa! Kofeiini voidaan poistaa kahvista vahvoilla kemikaaleilla tai kemikaalivapaalla swiss water -metelmällä. Me ostamme kofeiinittomat kahvit Cafetoria Roasterystä, joissa on käytetty jälkimmäistä, turvallista menetelmää.

// Ramon

Lue myös:

Cafetoria Roastery – pienpaahtimosta suuri kahvinautinto 

Tiesitkö tämän kaiken kahvista? Ja mitä kaikkea kahviin voikaan tunkea?

Riehakkaasta kahvinaisesta tasaiseksi teenhörppijäksi

Seuraa myös:

INSTA: @skribentti

FACE: Ready Steady Flow

Näistä säännöistä meillä ei lipsuta!

Tämä postaus keskittyy kasvatusaiheeseen. Mistä säännöistä meillä ei lipsuta, mitkä koemme tärkeiksi? Tietenkin listaan voisi ihan ensimmäiseksi kirjoittaa tärkeimmän, eli ”Meillä ei saa vahingoittaa toista eikä itseään”, mutta luulen tai ainakin toivon, että se on jokaisessa perheessä myös tärkein sääntö, siksi se ei ole mielenkiintoinen tässä listassa. Tähän listaan laitan sellaisia sääntöjä, jotka ehkä eri perheissä tehdään eri tavalla. Poissuljen tästä myös muut turvallisuuteen liittyvät ”perussäännöt”, kuten että lääkekaappi kuuluu vain aikuiselle jne.

perhe

Meidän perheen sääntöjä

Kädet pestään heti, kun tullaan kotiin, kun aletaan valmistamaan ruokaa ja vessassa käynnin jälkeen, aina. Ihan aina.

Vessanpönttö vedetään niin, että kansi on alhaalla.

Meillä ei sallita kännyköitä tai pädejä ruokapyödässä ruokaillessa. (Esimerkiksi leffan katselut sohvalla syömisineen tai herkkujen napostelu omassa huoneessa kaverin kanssa spotifyta kuunnellen ovat sitten eri juttu.)

Meillä jokainen osallistuu ikätasonsa mukaan kotitöihin. Omien huoneiden siivoamisten lisäksi lapset muun muassa hoitavat tiskejä ja pyykkejä kanssani.

Ruokalautasta ei tarvitse syödä tyhjäksi sillä ruokailulla, jos ei jaksa. (Yleensä se tyhjenee sitten seuraavalla ruokailulla.)

Ketään ei pakoteta nukkumaan yksin, vaan vanhempien makuuhuoneeseen saa tulla: sänkyyn tai patjalle sängyn viereen.

Kotona kännykällä/pädeillä/pleikalla pelaaminen tapahtuu aina vanhempien luvalla (ja kavereilla toivottavasti aina heidän vanhempiensa luvalla).

Meillä ei saa kiroilla. (Onneksi tämän kanssa ei ole vielä 8 vuoden äitiyden aikana tullut kertaakaan ongelmia.)

Pyöräillessä käytetään kypärää ja pimeällä heijastinliiviä.

Lapset saavat valita arkivaatteensa; juhlavaatteisiin me puutumme, jos on tarve.

Hiuksiin ei laiteta synteettistä väriä alaikäisenä. (Koska kasviväritkin ovat nykyään jo niin laajasti saatavilla.)

Sängyillä ja sohvilla ei pompita.

Lapset saavat itse valita harrastuksensa.

Keskustelu on tärkein

Tällaisia juttuja. Tämä lista ei nyt ole mitenkään kattava (vaan oikeastaan aika summassa mieleen juolahtavia asioita) eivätkä asiat missään tietyssä järjestyksessä. Koen, että ollaan aika monessa asiassa ”lepsuja”, ja halutaan opettaa lapsille, että keskustelu on aina ykkösjuttu, mikä tehdään, jos säännöistä ollaan eri mieltä. Pyritään siihen, että kiristys, lahjonta ja uhkailu olisivat vähemmistönä kasvatustavoissamme. Tietyissä asioissa olemme tietenkin jämäköitä, mutta keskustelulla ja asioiden perustelulla päästään todella monessa asiassa pitkälle. Meillä ei siis ole esimerkiksi tiettyä ruutuaikaa, minuutin tarkkoja ruoka-aikoja, ei tiettyä siivouspäivää, ei vain yhtä nukkumaanmenoaikaa ja pojille annetaan aina kun mahdollista vaihtoehtoja, joista valita.

Keskustelemme paljon ja pyrimme vaikuttamaan siihen, että he ajattelisivat itse, eivätkä vain ”tottelisi” meitä. Meillä voidaan käydä kylvyssä vaikka kaksi kertaa päivässä, käyttää lököpäivinä yökkäreitä koko päivä ja niin edelleen… Toivomme, että lapsemme saavat kokeilla luovuuttaan niin monimuotoisesti kuin vain haluavat ja siinä laajuudessa, että se ei haittaa liikaa koko muun perheen elämää. Esimerkiksi harrastusmäärää ei ole rajattu, vaan pojat saavat kokeilla paljon erilaisia harrastuksia, jotta sitten löytäisivät oman juttunsa niiden joukosta.

Nyt minua kiinnostaa tosi kovasti, että millaisia sääntöjä teillä on, joista ette lipsu? Hei kertokaa siis! Tässä alla tai sitten omassa postauksessa, jos bloggaatte 🙂

// Emmi