Hae
Ready Steady Flow

Mitä ravintoainemittaus kertoi minun terveydentilastani?

*Sisältää mainoslinkkejä

*ravintoainemittaus saatu

Kävin muutama viikko sitten Vaikuttajatapahtumien järjestämässä Pur-kaupan tapahtumassa Urho Kekkosen kadun myymälässä. Tulin tilaisuuteen myöhässä, koska tekijät x, y ja lapset tapahtuivat aamulla 😀 Ohi menivät siis kokonaan toinen mielenkiintoinen luento sekä jälkimmäisestä puolet. Tapahtumassa suurena teemana oli kaamosväsymyksen torjuminen. Kuuntelin luentoa sen, minkä lapsilta pystyin (tämä vajaa kaksivuotias kun ei pysy hetkeäkään paikallaan…) ja todella hyviä vinkkejä luennolta me vaikuttajat saimme, mm. rautaan liittyen! Nautimme energisoivaa aamupalaa ja tutustuimme muutenkin Pur-kauppaan. En ollut koskaan ennen tuohon kauppaan astunut, mutta tiesin, että ei ollut viimeinen kerta, kun astuin, niin omalta tuo kauppa tuntui: laadukkaita ravintolisiä, herkullisia, mutta terveellisiä snäkkejä, luonnonkosmetiikkaa, ystävällistä ja asiantuntevaa palvelua…

Mukaan saimme mahtavan goodiebagin juuri tätä kaamosaikaa varten koostettuna. Tuotteiden lisäksi goodiebagista paljastui lahjakortti ravintoainemittaukseen sähkömagneettisen resonassin perusteella tehden; huikean mielenkiintoista, sanon minä! Tässä tekstissä kerron tuosta mittauksesta hieman tarkemmin ja tuloksista, jotka minä sain!

Mihin mittaus perustuu

Mittaus tehtiin Pur-kaupan Hämeentien hoitolassa Hakaniemessä. Mittaus tehtiin rauhallisessa hoitohuoneessa istuen. Kädessä pidettiin pientä ”kapulaa”, sensoria muutaman minuutin ajan. Tämä sähkömagneettisen resonassin mittauslaite mittaa ja analysoi kehon lähettämiä elektromagneettisia frekvenssejä, taajuuksia. Tämä taas perustuu tietoon, että ihmiskehon jokainen solu lähettää heikkoja sähköimpulsseja, jotka ovat mitattavissa. Laitteen tietopankkiin on tallennettu tuhansia eri taajuusspektrejä niin terveistä soluista kuin sellaisistakin soluista, joissa värähtelytaajuus on muuttunut esimerkiksi jonkin solulle tärkeän aineen matalan pitoisuuden tai puutteen vuoksi. Näitä koottuja tietopankkeja käytetään bioresonanssilaitteiden ohjelmissa. Mikäli solua rasittaa esimerkiksi jonkin aineen puute, solun/solukon takaisin koneelle lähettämät värähtelytaajuudet ovat muuttuneet terveeseen soluun/solukkoon verrattuna. (lähde: https://www.pur-kauppa.fi/ravinto-ohjaus#ravintoohjaus_hca_laaja)

ravintoainemittaus

Mittauksen tuloksen tarkkuuden arvellaan olevan noin 90% luokkaa. Mittaus on hyvä väline oman terveydentilan mittaamiseen, sillä se mittaa kehon tilan juuri sillä hetkellä. Mittauksella ei kuitenkaan diagnosoida sairauksia, vaan se on enemmänkin täydentävä väline terveyden ylläpidossa ja oman kehon tilan tarkkailussa. Mittaamalla kehon sähkömagneettista resonanssia voidaan saada helposti tietoa elintoimintojen häiriöistä, koska laite tunnistaa herkästi poikkeavan tilan, jo silloin kun noin kymmenessä solussa on toiminnallisia häiriöitä. Näin voidaan ajoissa sulkea pois mahdollinen kehon epätasapainotila. (lähde: https://www.pur-kauppa.fi/ravinto-ohjaus#ravintoohjaus_hca_laaja)

omat elintavat

Mittaus oli jännä, vaikka olinkin itse käynyt hieman samantyylisessä mittauksessa aiemmin omasta mielenkiinnostani. Kuitenkaan minulta ei oltu mitattu näin tarkkaan vitamiini-, hivenaine-,ym. tasoja! Ja laitekin oli erilainen. On aina supermielenkiintoista saada objektiivista tietoa omasta terveydestä, sillä itse kuitenkin tarkkailee suht paljon omaa terveyttään subjektiivisesti. Sitä ainakin luulee tietävänsä, mitä puutteita omassa terveydessään on, ja mitkä asiat taas ovat hyvällä mallilla.

Itse koen, että olen tässä vuosien aikana löytänyt todella itselleni toimivan ruokavalion, sellaisen, että pystyn aidosti ja rehellisesti sanomaan, että syön juuri sitä, mitä tahdon ja juuri silloin, milloin haluan. Tämä siis ideaalitilanteessa, toki arki on yleensä lasten kanssa ihan jotakin muuta, kun ateriavälit venyvät, kahvit jäähtyvät ja salaatit lämpiävät lautasella, mutta kuitenkin – ajatuksen tasolla näin! Koen myös, että saan toteuttaa omaa kutsumustani olla kotiäitinä: touhuta, liikkua ja liikuttaa kehoani koko päivän ajan – en siis ole paikalleen jämähtävää sorttia, ja onneksi näin!

Iso, todella iso vaje minun terveyteeni on tehnyt ja tekee koko ajan univaje. Siitä olen tietoinen, ja se näkyi tuloksissakin vahvasti! Kyse ei ole siitä, ettenkö viettäisi sängyssä aikaa eli yrittäisi nukkua, vaan kyse on vain siitä, että kuopuksemme herättelee edelleen meitä useasti yössä. Olen sängyssä joka yö ainakin 8-9 tuntia, mutta unta kertyy yössä vain 3-5 tuntia. Kuopus on todella herkkäuninen, tekee hampaita, on kiintynyt minuun valtavan kovasti (kiitos miehen matkatyön) jne. Tähän kun lisää sen, että itse valvon joka heräämisen jälkeen ainakin tunnin, niin todellinen unimäärä jää todella vähäiseksi. (Näitä unimääriä olen seuraillut unta ja palautumista mittaavalla kellolla kotona.)

Millaisia tuloksia minä sain

Miten ravintoainemittauksen laite siis näki terveydentilani? Tätä asiaa tarkasteltiin mittaajan, ravintoneuvoja Anne Anttilan, kanssa 45 minuutin ajan mittauksen jälkeen. Tarkastelimme mittaustiedoista palkkeja, jotka näyttävät, ovatko arvot ”vihreällä” (normaalit arvot), ”sinisellä” (alkava poikkeama), ”keltaisella” (puutos) vai ”punaisella” (hälyttävä puutos). Minulla mitkään arvot eivät onneksi olleet punaisella, mutta keltaisella ja sinisellä arvoja oli, toki vihreiden lisäksi. 🙂

ravintoainemittaus

Suolistossani näkyi valitettavasti stressi johtuen univajeesta. Huonot bakteerit saattavat saada vallan, jos tilanne jatkuu samanlaisena pitkään. Anne suositteli minulle pidempää kuuria probioottisia valmisteita, esimerkiksi Living Nutrition Tranquil-valmistetta.

Rasvoista, ja varsinkin kalaöljyistä, puhuimme Annen kanssa paljon. Minulle uutena tietona tuli se, että jos kärsii runsaista kuukautisista, niin viikkoa ennen kuukautisten alkua olisi hyvä tauottaa kalaöljyn syöminen ja jatkaa taukoa kuukautisten ajan. Kalaöljy saattaa ohentaa verta ja vaikuttaa kuukautisten runsauteen. Minulla on myös taipumusta mustelmaherkkyyteen, joten kalaöljyn tauottamista voi kokeilla myös tähän tarkoitukseen, ja katsoa, vaikuttaako se. Muuten kalaöljyn (ja kalan) syöminen on todella tärkeää, ja Anne suosittelikin minulle Wiley´s Fish Oilin Peak Epa-öljyä ja Peak Omega 3-liquid-öljyä.

ravintolisät

Hektinen elämä lasten kanssa ja heppoiset yöunet näkyivät kehossani. Parantamisen varaa oli varsinkin B- ja C-vitamiinien osalta. Aivolisäkkeeni ja lisämunuaiseni olivat ottaneet osumaa, eivätkä ne toimineet mittauksen mukaan täysin optimaalisesti. Näitä vajeita tukemaan Anne suositteli Wild Nutritionin Daily Multinutrient besboke woman -monivitamiinia sekä saman sarjan B- ja C-vitamiinia. Sinkki-, kalium- sekä kuparitasot olivat minulla myös hieman liian alhaiset, joten monivitamiini sisältää myös nämä vitskut.

Mitä mittauksen jälkeen?

Tiedostan, että kaikista paras apu minun vajeisiini olisi todellakin kunnon yöunet joka ikinen yö. Toivon, että tämä aika olisi jo aika lähellä, mutta juuri nyt se ei ole täysin mahdollista. Siksi jatkan kaikkiin muihin terveyden palasten ylläpitäjiin ja kohentajiin huomion kiinnittämistä. Ne ovat minulle ravitseva ja herkullinen ruoka ravintolisillä tehostettuna, positiivinen ajattelu ja kiitollisuuden harjoittaminen, liikkeellä pysyminen ja stressin lievittäminen sekä mielekäs puuhailu rakkaiden kanssa eli hyvä sosiaalinen elämä.

Mittauksen jälkeen noin neljän kuukauden jälkeen on hyvä aika kontrolloida tuloksia, jos mitattava on tehnyt muutoksia omiin elintapoihin. Anne tekee myös ravintoneuvonnan lisäksi elämänmuutosohjausta, fysio- ja lymfaterapiaa sekä intialaista päähierontaa. Jos siis joku näistä palveluista kiinnostaa, niin voin lämmöllä suositella häntä ja muutenkin Pur-kaupan palveluita 🙂

pur

Kertoilkaapa, jos te olette käyneet tällaisessa mittauksessa ja millaisia tuloksia sieltä on löytynyt?

// Emmi

Emmi täällä moi!

Olen tämän blogin pääkirjoittaja, ja tulin nyt kertomaan teille hieman itsestäni ja teksteistäni, jos vaikka muutama uusi lukija Vaikuttajamedian kautta tänne eksyisi 🙂 Usein, kun esittelen itseni, aloitan esittelyni kertomalla, että olen kolmen pojan äiti, sillä se on kaikista tärkeintä elämässäni. Olen myös yhden miehen vaimo – sekin tärkeää toki 😉 Koulutukseltani olen YTM, mutta tällä hetkellä olen hoitovapaalla ja teen sivutöinä sisällöntuotantoa yrityksille, sekä tietenkin kirjoitan tätä blogia! Rakastan kehittää ja kouluttaa itseäni, ja viime viikonloppuna valmistuinkin NLP Association Traineriksi.

Minua kiinnostavat kokonaisvaltainen hyvinvointi: ravitseva ja maukas ruoka, liikunta, psykologia ja mielenhallinta, onnellisuus, ihmissuhteet, kulttuuri,… Ja juuri näistä kaikista asioista minä kirjoitankin. Seuraavaksi laitan kaksikymmentä tekstiä teille esimerkeiksi (reseptejä en näihin nyt sisällytä).

Pahoittelen jo etukäteen, että osa teksteistä saattavat olla hieman vaikeasti luettavia, sillä vanhemmat tekstit eivät oikein muokkaannut tälle uudelle alustalle kunnolla. Toivon silti, että tekstistä saa selvää ja juttu koukuttaa, jotta tekstin jaksaa lukea loppuun asti. Uudemmat tekstit sitten ovatkin visuaalisesti selkeämpiä ja kuten varmasti huomaatte: kuviin olen vuosien mittaan panostanut enemmän ja enemmän 😉

20 tekstiäni

Some on puheenaiheena useinkin juuri siitä näkökulmasta, että viekö se liikaa aikaa muulta toiminnalta. Tässä melkein kolme vuotta vanhassa tekstissä kerron omat vinkkini somevanhemmuuden vähentämiseksi ja avaan omaa somekäyttäytymistäni. Edelleen olen samoilla linjoilla.

Minun vinkkini somevanhemmuuden vähentämiseen

Olen imettänyt aika monta vuotta elämästäni näin kolmen lapsen äitinä. Ja imetän edelleen. Siis tietenkin minulla on siitä jotakin sanottavaa. Tässä pari kannanottoa imetykseen liittyen. Molemmat ovat jo yli kolme vuotta vanhoja, mutta edelleen täyttä asiaa mielestäni 😀

Kuka nyt kaksivuotiasta imettäisi? Ja vieläpä julkisesti?

Mennäänkö metsään?

Seuraavissa teksteissä kerron muuttumattomia mietteitäni joulusta ja lahjoista:

Onko joulua ilman stressiä?

Lahjaideologiaa

Kotiäitiys jakaa mielipiteitä myös laajasti. Tässä minun (vanhoja, mutta ajankohtaisia) mietteitäni asiaan liittyen:

Kotiäiti – vain sohvanpehmeyden ja tvshopin asiantuntija?

Työhyvinvointia kotivanhemmille

Liikunta on aihe, josta tahtoisin kirjoittaa enemmänkin. Se, miksi en siitä juuri kirjoita, johtuu siitä, että sitä en juuri harrasta. 😀 Tässä tekstissä vähän lisää pohdintaa:

Miten on, joko liikunta löytyy tämän äidin päiväjärjestyksestä?

Omasta ajasta kirjoitetaan ja puhutaan paljon, mutta minun mielestäni ensin täytyisi määritellä yhteisesti, mitä oma aika on, jotta siitä voisi järjellisesti puhua. Tässä minun kannanottoni:

Oma aika – mitä se on?

Vaikka seuraavan tekstin jälkeen perheemme on kasvanut vielä yhdellä pienokaisella, olen samaa mieltä itseni kanssa näistä vinkeistä:

Vinkkejä tuoreille vanhemmille

Ohjeita ensikertailaisille: näin valitset kummin

Työmatkaleskeys on tänä vuonna puhuttanut minua kovasti. Tässä tekstejä siihen liittyen:

Työmatkaleskeyden plussat ja miinukset

Miehen matkatyö – parisuhteen tuho vai pelastus?

Kun isi reissaa puolet kuukaudesta ulkomailla

Mieheni kanssa olemme olleet kohta 13 vuotta yhdessä, mutta edelleen nämä kolme vuotta vanhan tekstin vinkit ovat käytössä… 🙂

Kymmenen parisuhdevuoden opit

Meinasin eka, että jätän kaikki NLP-tekstit tästä koosteesta pois, mutta enhän minä voinut olla muutaamaan linkkaamatta. Tässä maistiaisia niistä ja muitakin ”henkisempiä” tekstejä:

Positiivisessa ympäristössä kasvaa parhaiten

Miten lastenkasvatustapani ovat muuttuneet?

Kun omat lastenkasvatustavat kaduttavat

Ei! Älä ota sitä! Oletpa sinä tottelematon! Älä nyt sitten vaan kaada sitä lattialle!

Tee näin, kun et tiedä, mitä tehdä

Toivottavasti saitte hyvän kuvan kirjoittelustani ja jäätte seuraamaan!

// Emmi

Postauksen kuvat: Jenna Rajavuori